Książkowo-blogowe postanowienia na 2021


Planując do tej pory, jakie posty mogłyby się pojawić na Złodziejce książek, zastanawiałam się tak naprawdę nad dwoma kwestiami - 1) czy jest to kontent, który chętnie sama przeczytałabym na innym blogu i 2) czy jest to tekst, który może się przydać w jakiś sposób Wam, albo mi. Ale jeśli miałabym być zupełnie szczera, nie jestem przekonana czy ten konkretny tekst mieści się w którejś z wymienionych kategorii. Publikowanie kontentu związanego z postanowieniami na dany rok wyszło z mody już chyba dobre kilka lat temu (zresztą, sama zamieściłam chyba podobny materiał ostatnio jakoś w 2018 roku) i prawdopodobnie po tak długiej przerwie od blogowania powinnam lepiej dobrać nowy tekst na Złodziejkę (wiecie, żeby jakoś przyciągnąć do siebie czytelników, których straciłam brakiem regularności w publikacji i pewną monotematycznością). Mam jednak nadzieję, że opublikowanie tych postanowień będzie dla mnie swego rodzaju kopniakiem motywacyjnym. Z premedytacją podkradam pomysł rincey reads na to by co kwartał zdradzać Wam jak radzę sobie ze swoimi postanowieniami i ewentualnie modyfikować niektóre z nich. A teraz, nie przedłużając już niepotrzebnie, zapraszam Was do zestawienia moich postanowień na nowy rok.

Postanowienia na 2021 rok



POWRÓT DO BLOGOWANIA | To dla mnie najważniejsze i tak naprawdę jedyne postanowienie związane z blogowaniem. Nauczona przykrym doświadczeniem 2019 i 2020 roku wiem też, że sprawi mi ono sporo trudności. Okłamałabym Was twierdząc, że moje życie prywatne i zawodowe jest tak zabiegane, że nie mam czasu na prowadzenie bloga, przez ostatnie dwa lata kiedy publikowałam nowe materiały bardzo sporadycznie, odzwyczaiłam się jednak od tego by usiąść przed laptopem i stworzyć jakiś tekst. A bardzo zależy mi na tym by do tego wrócić. Prowadzenie bloga - planowanie postów, dzielenie się z Wami swoimi opiniami i interakcje z innymi blogerami zawsze było dla mnie doskonałą odskocznią od innych obowiązków. I tak, wiem, że w czasie mojej nieobecności prowadzenie bloga stało się passe i że większość osób przeniosła swoją działalność na Instagrama i/lub YouTube. Ale dla mnie to właśnie blog jest takim miejscem komfortu - gdzie dobrze się czuję i z którym łączę wiele miłych wspomnień.  W idealnym scenariuszu chciałabym publikować dwa materiały tygodniowo, ale wiem że na razie znajduje się to poza moim zasięgiem (muszę po prostu znowu wpaść w pewien tryb twórczy). W pierwszym kwartale chciałabym opublikować jednak min. 2 posty na miesiąc (chociaż styczeń i nowy rok może akurat obfitować w nowy kontent), a potem zobaczymy - mam nadzieję, że sukcesywnie będę mogła zwiększać tą liczbę. 

KOŃCZENIE ROZPOCZĘTYCH SERII | Chociaż z pewnością postawię sobie jakieś liczbowe wyzwanie przy pomocy Goodreadsa, nie jest ono dla mnie najważniejsze i celowo nie uwzględniam go w tym poście. Jest jednak kilka kwestii, które chciałabym zmienić w moim czytelniczym życiu (albo po prostu uczynić z nich pewien nawyk), a jedną z nich jest właśnie kończenie rozpoczętych serii. Ostatnio śmiałam się nawet z jedną z koleżanek z mojej pracy, że mam paskudną tendencje do tego by rozpoczynać coraz to nowsze cykle (no bo oczywiście chcę wiedzieć o co tyle szumu i o czym rozmawiają inni czytelnicy) i porzucaniu ich po jednym/dwóch tomach. W roku, w którym postawiłam sobie podobne „wyzwanie", udało mi się rzeczywiście nieco nad tym zapanować, ale potem wszystko wróciło do starych przyzwyczajeń. Dlatego do czasu, aż kończenie serii nie wejdzie mi niejako w nawyk, będę motywować się przynajmniej w ten sposób. Sześć skończonych serii w skali roku to minimum, które chciałabym osiągnąć, ale równocześnie chciałabym też nadgonić nieco braki w cyklach, które wciąż są wydawane np. „Lipowo" autorstwa Katarzyny Puzyńskiej. 

POWRÓT DO LITERATURY Z CZASÓW DZIECIĘCYCH | Może to za sprawą nowej pracy i widoku książek z czasów mojego dzieciństwa, a może „winę" ponoszą polscy i zagraniczni booktuberzy tworzący materiały związane w jakiś sposób z tym tematem (choćby Kayla z kanału BooksandLala czy Nikola z Doktor Book), ale pod koniec 2020 roku poczułam silną potrzebę by sięgnąć ponownie po lektury, które już znam i które czytałam w podstawówce albo okresie gimnazjum. Harry Potter, Opowieści z Narni, Jeżycjada... chciałabym sobie odświeżyć te historie i (mam nadzieję) zakochać się w nich na nowo. A mam ku temu idealny pretekst bo Mikołaj przyniósł mi pod choinkę przepiękny pakiet serii o młodym czarodzieju, a kilka dni wcześniej sama sprezentowałam sobie powieści C. S. Lewisa. Nie chcę tu rzucać żadnymi konkretnymi liczbami czy tytułami, ale mam nadzieję, że znajdę czas na to by wywiązać się z tego postanowienia.

CZYTANIE LITERATURY DZIECIĘCEJ | Liczę na to, że moja mobilizacja do prowadzenia bloga nie jest chwilowa i rzeczywiście powrócę tutaj na dłużej, a co za tym idzie - opowiem Wam co nieco o moim czytelniczym 2020 roku i o książkowych ulubieńcach. Zmotywowana różnymi maratonami (m. in. tym organizowanym przez Karolinę z come book i Olę z KsiążkowegoFrika) oraz potrzebą zapoznania się z aktualną ofertą na rynku książki dziecięcej, przeczytałam nieco tytułów skierowanych do młodszych czytelników a kilka z nich zupełnie podbiło moje serducho. W powieściach, których grupą docelową są dzieciaki jest jakieś niesamowite ciepło i mądrość życiowa. To historie, które bez zbędnego patosu, wyniosłości przypominają człowiekowi jakimi wartościami powinien się kierować w swoim życiu i co jest najważniejsze. I nie chciałabym z tych opowieści zrezygnować w 2021 roku. Przychodzi mi do głowy conajmniej kilka (jeśli nie kilkanaście) tytułów, po które chciałabym sięgnąć (a wśród nich zdecydowanie znajdzie się miejsce dla powieści Marcina Szczygielskiego!), ale takim minimum jest 12 książek.  

CZYTANIE KLASYKI LITERATURY | W kontraście dla literatury dziecięcej, chciałabym w 2021 roku dać drugą szansę sobie i klasykom. Nie lubię zmuszać się do lektury i nie uważam by rzeczywiście istniały pozycje, które TRZEBA KONIECZNIE znać, ale jest kilka takich tytułów, które wiecznie znajdują się w strefie moich czytelniczych planów, ale jakoś nigdy po nie nie sięgam - bo jestem przerażona ich objętością, albo tym że nie odnajdę w ich lekturze tego o czym mówią inni czytelnicy. Chciałabym dać nam szansę. Chodzi mi po głowie kilka tytułów (niestety, część z nich to typowe cegiełki, więc potrzebuję sporo motywacji), ale chętnie poznałabym też Waszą opinię - czy są jakieś klasyki, które według Was mogłyby rozbudzić we mnie na nowo miłość do tego „typu literatury”. A żeby nie wymagać od siebie za dużo na start chciałabym sięgnąć po chociaż jeden tytuł na kwartał. 

SIĘGANIE PO LITERATURĘ FAKTU | Mam dziwne wrażenie, że sięganie po literaturę faktu stosunkowo często przewija się w moich czytelniczych postanowieniach i zazwyczaj nie do końca udaje mi się z niego wywiązać. Jestem jednak wyjątkowo uparta, a to dlatego że kiedy w końcu przekonuję samą siebie do tego by przeczytać jakiś reportaż, zbiór esejów czy inną propozycje jeśli chodzi o literaturę non fiction, jestem zadowolona z lektury. Wciąż eksperymentuję i nie do końca jestem świadoma tego co interesuję mnie najbardziej (choć raczej nie biografie, a przynajmniej nie te, które przybliżają sylwetkę jednej postaci), ale liczę na to, że kiedy poznam już lepiej swój gust na tym polu, łatwiej przyjdzie mi sięganie po kolejne tytuły. Chciałabym czytać jedną pozycje non fiction na miesiąc, ale w ubiegłych latach nigdy się to nie sprawdziło, więc tym razem postawię poprzeczkę nieco niżej - 6 tytułów w skali roku wydaje się nieco bardziej osiągalne. 

PRZECZYTANIE 6 DUŻYCH BUKÓW | Wielkie, obszerne powieści mnie przerażają (o czym zdążyłam już mimochodem dzisiaj wspomnieć) i dlatego na mojej biblioteczce jest kilka takich cegiełek, które zdecydowanie zbyt długo czekają na swoją kolej. Wiecie jak to jest: kiedy człowiek spogląda na takie grube tomiszcze, mimowolnie zastanawia się ile zajmie mu lektura i ile innych książek mógłby przeczytać w tym czasie (a przynajmniej dokładnie takie myśli krążą po mojej głowie, kiedy zerkam chociażby na „To”). Nie zmienia to jednak faktu, że czasami właśnie takie lektury niosą z sobą największą wartość. Chciałabym wygospodarować w 2021 roku czas na przynajmniej 6 dużych buków (tj. powieści 550+), idealnie gdyby wśród nich znajdowało się wspomniane już „To” - mam poczucie że jeśli nie sięgnę po tę pozycję teraz, raczej już tego nie zrobię. 

WYCZYTYWANIE KSIĄŻEK Z DOMOWEJ BIBLIOTECZKI | Ostatnie postanowienie nie wiąże się ściśle z tym po jakie lektury planuję siegnąć. Praca w bibliotece i zakup abonamentu Legimi sprawiły, że często zamiast po książki z domowej biblioteczki, sięgam po zupełnie inne tytuły. Nie chcę mówić głośno ile na moich półkach jest książek, których nadal nie znam (głównie dlatego że wiem, że Pani Mamie i Pannie M. zdarza się czytać moje posty), ale jest to ogromna liczba. Wiem, że nie uda mi się zupełnie zrezygnować z książkowych zakupów (sprawia mi to za dużo frajdy), ale chciałabym ograniczyć przyrost tytułów na moim stosie TBR. Dlatego postanowiłam sobie, że nie mogę kupić więcej książek niż zdołam w danym miesiącu przeczytać z własnych półek. Trzymajcie za mnie kciuki, bo obok regularnego blogowania, to chyba najtrudniejsze postanowienie na 2021 rok. 

*

2020 rok był dziwny, trudny i chyba wszyscy mieliśmy go już dość. Publikując te postanowienia cieszę się z nowego początku i jestem pełna nadziei i optymizmu. Oby było lepiej! - tego życzę zarówno sobie, jak i Wam.

Z chęcią podyskutuję też z Wami w komentarzach o Waszych postanowieniach na nowy rok. Kto wie, może któreś zainspiruje mnie do tego by dokonać kolejnych zmian w swoim czytelniczym życiu.

*Zdjęcie wykorzystane w poście pochodzi z banku zdjęć Unsplash  i zostało wykonane przez @fallonmichaeltx

0 comments