Plebiscyt Lubimyczytac.pl | Głosy i przypuszczenia


Prawdę powiedziawszy zabierałam się do stworzenia niniejszego posta już kilkakrotnie, ale za każdym z nich coś odwracało moją uwagę. W świecie szeroko rozumianej blogosfery jestem nie tylko twórcą, ale i odbiorcą pewnych treści - czytam posty, oglądam materiały zamieszczane na YouTube i obserwuję setki kont na Instagramie poświęcone tematyce książkowej (jedne ze względu na fotografie, inne - relacje) - może nawet rola odbiorcy jest mi pod pewnymi względami bliższa, bo więcej czasu poświęcam na konsumpcję różnych treści niż tworzenie. Obserwując materiały zagranicznych blogerów dotyczące wszelakiego rodzaju nagród literackich - czy to Man Booker Prize czy Women's Prize for Fiction (nagroda, do której nominacje poznamy niemal dosłownie na dniach i nie mogę się tego wprost doczekać), czy wreszcie, nagroda nieco innego kalibru, Goodreads Choice Awards - od dawna chciałam przygotować podobny kontent. Post, w którym mogłabym pogdybać jakie tytuły trafią na listę nominowanych, co sądzę na temat pozycji, które się na niej znalazły czy spróbować przewiedzieć jaka pozycja otrzyma nagrodę. Z różnych przyczyn jest to jednak niemożliwe - amerykański/angielski rynek książki nie jest mi po prostu wystarczająco znany. Stąd też zwrot zainteresowania ku plebiscytowi organizowanemu przez portal Lubimyczytac.pl

Moje uczucia względem plebiscytu na książkę roku organizowanego przez Lubimyczytac.pl można określić jako skomplikowane. Z jednej strony jestem szczęśliwa, że jakiś portal wyszedł z inicjatywą zbliżoną do tej którą zapoczątkował Goodreads i od kilku lat z niecierpliwością odliczam dni do daty publikacji nominowanych tytułów. Z drugiej, zazwyczaj czuję się rozczarowana opublikowaną listą. Wydaje mi się, że jestem osobą stosunkowo dobrze zorientowaną na polskim rynku książki - śledzę nowości, a przez obserwowanie sporej liczby książkowych influencerów czy grup książkowych mam jakąś wiedzę na temat tego co aktualnie czytają inni. Mimo to często jestem zaskoczona tym jakie tytuły trafiają na listę nominowanych - czy to przez wzgląd na to do jakiej trafiły kategorii, czy to dlatego, że w ogóle znalazły się na liście. A tegoroczna lista nie jest wyjątkiem. Nie przedłużając jednak dłużej, przejdźmy do nominowanych.

LITERATURA PIĘKNA

Przeczytałam zaledwie jedną pozycje nominowaną w niniejszej kategorii (na szczęście wywarła ona na mnie wystarczająco dobre wrażenie bym bez zastanowienia oddała na nią swój głos), rozpoznaje jednak większość z tytułów. Mój głos trafił do powieści autorstwa Celeste Ng - Małych ognisk. Przepięknej historii, która kładzie nacisk przede wszystkim na problematykę macierzyństwa. Powieść Celeste Ng odniosła ogromny sukces za granicą, ale mam wrażenie, że, podobnie jak debiut autorki, nie trafiła ona do szerokiego grona odbiorców w Polsce i raczej nie ma dużych szans na nagrodę. Kto zatem wygra plebiscyt? Mam tak naprawdę kilka typów: popularność ekranizacji może spowodować, że nagrodę zgarnie powieść Tamte dni, tamte noce; z drugiej strony entuzjazm w związku z otrzymaniem nagrody Man Booker International Prize może zafundować kolejne wyróżnienie Oldze Tokarczuk i jej Opowiadaniom bizarnym. Obawiam się jednak najgorszego - wygranej Katarzyny Nosowskiej i jej pozycji A ja żem jej powiedziała... . I nie chodzi nawet o to, że jest to zły tytuł, nie mogę się na ten temat wypowiedzieć, bo nie miałam okazji do lektury, ale o to, że raczej trudno zaklasyfikować go jako literaturę piękną. 

4 3 2 1, Paul Auster
A ja żem jej…, Katarzyna Nosowska - wygra
Berta Isla, Javier Marias
Błękit, Maja Lunde
Immortaliści, Chloe Benjamin
Inni ludzie, Dorota Masłowska
Jedyna historia, Julian Barnes
Legenda o samobójstwie, David Vann
Małe ogniska, Celeste Ng - mój głos
Niewidzialni, Roy Jacobsen
Nikt nie idzie, Jakub Małecki
Opowiadania bizarne, Olga Tokarczuk
Patria, Fernando Aramburu
Podróż zimowa, Jaume Cabré
Poświata, Michael Chabon
Strażnik rzeczy zagubionych, Ruth Hogan
Śmierć Komandora. Pojawia się idea, Haruki Murakami
Tamte dni, tamte noce, André Aciman
Ucho igielne, Wiesław Myśliwski
Wszystkie kwiaty Alice Hart, Holly Ringland

POWIEŚĆ HISTORYCZNA

W kategorii powieści historycznych miałam okazję czytać trzy nominowane tytuły: najnowszą powieść Kristin Hannak czyli Wielką samotność, na którą zdecydowałam się oddać swój głos, bo to przepiękna historia o pokonywaniu trudności, ludzkim cierpieniu i samotności, która na dodatek doskonale oddaje szorstki klimat Alaski; kolejną historię z cyklu Siedem sióstr, czyli Siostrę cienia (która stanowi na chwilę obecną mój ulubiony tom i nie byłabym rozczarowana gdyby otrzymała wyróżnienie od Lubimyczytac.pl); oraz bestsellerową pozycję autorstwa Heather Morris Tatuażystę z Auschwitz, która okazała się dla mnie pewnym rozczarowaniem, ale która ma sporą szansę na zwycięstwo. Gdybym miała wytypować trzy tytuły pomiędzy którymi rozegra się walka o zwycięstwo, wskazałabym na wspomnianą już Wielką samotność (chociaż przede wszystkim ze względu na to, że sporo czytelników zachwyciło się poprzednią powieścią autorki - Słowikiem); Lincolna w Bardo (bo w końcu jest to laureat Man Booker Prize); i właśnie Tatuażystę z Auschwitz. Finalnie wygra jednak Heather Morris.

Błoto, Hillary Jordan
Owoc granatu. Dziewczęta wygnane, Maria Paszyńska
Kamerdyner, Paweł Paliński i inni
Koniec i początek, Manula Kalicka
Królestwo, Szczepan Twardoch
Lincoln w Bardo, George Saunders 
Łowca posagów, Daisy Goodwin
Manhattan Beach, Jennifer Egan
Patrioci, Sana Krasikov
Podróż do krainy umarłych. Zanim nadejdzie jutro, Joanna Jax
Portret rodzinny, Jenna Blum
Runa, Vera Buck
Silva rerum II, Kristina Sabaliauskaite
Siostra cienia, Lucinda Riley
Szarość miejskich mgieł, Edyta Świętek
Tatuażysta z Auschwitz, Heather Morris - wygra
Wielka samotność, Kristin Hannah - mój głos 
Wyśnione życie, Cynthia Swanson
Zmierzch Tudorów, Philippa Gregory
Zostań, a potem walcz, John Boyne

KRYMINAŁ, SENSACJA, THRILLER

Jestem niemal zaskoczona tym, że miałam okazję czytać zaledwie trzy pozycje z niniejszej kategorii - jest to bowiem chyba jeden z tych gatunków, po który sięgam najczęściej. Nie mogłam oddać głosu na Na skraju załamania B. A. Paris, ani W żywe oczy JP Delaney'a, bo miałam tym tytułom sporo do zarzucenia. A chociaż serduchem jestem za powieścią Wojciecha Chmielarza i jego Żmijowiskiem, bo to chyba mój ulubiony autor w tym gatunku, nie mogłam z czystym sumieniem zagłosować na pozycję, której nie miałam okazji czytać. Finalnie zagłosowałam zatem na Surogatkę Louise Jensen. Wydaje mi się jednak, że nikt nie jest w stanie zagrozić Remigiuszowi Mrozowi i nagrodę po raz kolejny z rzędu wygra jego powieść z serii o Chyłce i Zordonie, czyli tym razem Testament,

Kobieta w oknie, A. J. Finn
Kredziarz, C. J. Tudor
Macbeth, Jo Nesbo
Miejsce egzekucji, Val McDermid
Milczące dziecko, Sarah A. Denzil
Najszczęśliwsza, Max Czornyj
Na skraju załamania, B. A. Paris
Nora, Katarzyna Puzyńska
Outsider, Stephen King
Podejrzany, Paulina Świst
Rozmówca, Chris Carter 
Skradzione laleczki, Ker Ducker i K. Webster
Surogatka, Louise Jensen - mój głos 
Testament, Remigiusz Mróz - wygra
W domu, Harlan Coben
W pułapce, Magda Stachula
W żywe oczy, JP Delaney
Zabójcza biel, Robert Galbraith
Zamęt, Vincent V. Severski
Żmijowisko, Wojciech Chmielarz

LITERATURA OBYCZAJOWA, ROMANS

Po raz kolejny czytałam zaledwie jeden tytuł wśród nominowanych i to na niego oddałam swój głos, mianowicie Wszystkie nasze obietnice autorstwa Colleen Hoover - niesamowicie poruszający portret kobiety, która pragnie zostać matką i ogromnej miłości. Powieść amerykańskiej autorki wywarła na mnie ogromne wrażenie i wcale nie byłabym zaskoczona, gdyby wygrała plebiscyt w swojej kategorii, zwłaszcza, że Colleen Hoover już kilkakrotnie została doceniona przez użytkowników portalu. Jeśli nie Wszystkie nasze obietnice, nagroda powędruje zapewne do Jojo Moyes i jej powieści Moje serce w dwóch światach, albo Z każdym oddechem Nicholasa Sparksa (którego typuję jako zwycięzcę bo chyba wszyscy wiemy jak ogromną popularność zyskał autor).

Alec, L. A. Casey
Apartament w Paryżu, Guillaume Musso
Bez pożegnania, Mia Sheridan
Bossman, Vi Keeland
Dopóki nie zjawiłeś się ty, Penelope Douglas
Dziesięć poniżej zera, Whitney Barbeti
Intryga, L. J. Shen
Moje serce w dwóch światach, Jojo Moyes
Papierowa księżniczka, Erin Watt
Poza rytmem, Brittainy C. Cherry
Present Perfect, Alison G. Bailey
Revved, Samantha Towle
To nie ja, kochanie, Tillie Cole
Vincent Boys, Abbi Glines
Wszystkie nasze obietnice, Colleen Hoover - mój głos 
Wszystko przed nami, Samantha Young
Zakazany układ, K.N. Haner
Zanim zostaliśmy nieznajomymi, Renee Carlino
Złe serce, Leisa Rayven
Z każdym oddechem, Nicholas Sparks - wygra

LITERATURA FAKTU, PUBLICYSTYKA

Nie jestem czytelnikiem, który często sięga po literaturę non-fiction i to, że nie czytałam żadnej z nominowanej pozycji nawet szczególnie mnie nie dziwi (chociaż trochę się tego wstydzę). Nie oddałam żadnego głosu w niniejszej kategorii, mam też pewne problemy z wytypowaniem potencjalnego zwycięzcy. Gdyby sugerować się tym, które pozycje zyskują uznanie wśród krytyków, wskazałabym na Błoto słodsze niż miód. Głosy komunistycznej Albanii; z drugiej strony wiem jaką popularnością cieszyły się poprzednie pozycje panów Cezarego Łazarewicza i Pawła Reszki i nie czułabym się zaskoczona wygraną Koronkowej roboty. Sprawy Gorgonowej ani Małych bogów 2. Jak umierają Polacy (chociaż sama byłam rozczarowana pierwszą częścią). Stawiam jednak, ze wygra Justyna Kopińska i jej reportaże Z nieniawiści do kobiet.

21 lekcji na XXI wiek, Yuval Noah Harari
Agonia, Paweł Kapusta
Błoto słodsze niż miód. Głosy komunistycznej Albanii, Małgorzata Rejmer
Chrobot. Życie najzwyklejszych ludzi świata, Tomek Michniewicz
Dwie siostry, Åsne Seierstad
Eksperyment. Opowieść o mrocznej godzinie w dziejach medycyny, Luke Dittrich 
Koronkowa robota. Sprawa Gorgonowej, Cezary Łazarewicz 
Kwiaty w pudełku. Japonia oczami kobiet, Karolina Bednarz 
Mali bogowie 2. Jak umierają Polacy, Paweł Reszka
Mazel tow. Jak zostałam korepetytorką w domu ortodoksyjnych Żydów, J.S. Margot
Missoula. Gwałty w amerykańskim miasteczku uniwersyteckim, Jon Krakauer
Nie ma, Mariusz Szczygieł
Służące do wszystkiego, Joanna Kuciel Frydryszak
TOPR. Żeby inni mogli przeżyć, Beata Sabała Zielińska 
Trupia Farma. Nowe śledztwa, Bill Bass, Jon Jefferson
Urobieni. Reportaże o pracy, Marek Szymaniak
Zaginione Miasto Boga Małp, Douglas Preston
Zbrodnie prawie doskonałe. Policyjne Archiwum X, Iza Michalewicz
Z nienawiści do kobiet, Justyna Kopińska - wygra
Żeby umarło przede mną. Opowieści matek niepełnosprawnych dzieci, Jacek Hołub

AUTOBIOGRAFIA, BIOGRAFIA, WSPOMNIENIA

W przypadku kategorii Autobiografia, biografia, wspomnienia oddałam już swój głos - na pozycję Trevora Noaha Nielegalny. Moje dzieciństwo w RPA. Prawdę powiedziawszy nie wydaje mi się jednak by wygrała ona plebiscyt. Ze względu na nowy trend na polskim rynku wydawniczym (szeroko pojęta tematyka medyczna; w 2019 roku ze wskazaniem na rolę pielęgniarek) może wygrać książka Adama Kay'a Będzie bolało. Osobiście jednak wydaje mi się, że zwycięży po raz kolejny Magdalena Grzebałkowska i jej tytuł Komeda. Osobiste życie jazzu. 

Amundsen. Ostatni wiking Stephen R. Bown
Artur Hajzer. Droga słonia Bartek Dobroch
Będzie bolało Adam Kay
Bóg nie jest automatem do kawy. Rozmowa z księdzem Zbigniewem Czendlikiem Markéta Zahradníková
Dom z dwiema wieżami Maciej Zaremba Bielawski
Dziewczęta z Auschwitz Sylwia Winnik
Dziewczyny z Wołynia Anna Herbich
Elegia dla bidoków J. D. Vance
Jacek Anna Bikont i Helena Łuczywo
Jacyś złośliwi bogowie zakpili z nas okrutnie. Korespondencja 1955 -1996 Wisława Szymborska i Zbigniew Herbert
Joseph Conrad i narodziny globalnego świata Maya Jasanoff
Kieślowski. Zbliżenie Katarzyna Surmiak-Domańska
Komeda. Osobiste życie jazzu Magdalena Grzebałkowska - wygra
Kurtyka. Sztuka wolności Bernadette McDonald
Lżejszy od fotografii. O Grzegorzu Ciechowskim Piotr Stelmach
Nielegalny. Moje dzieciństwo w RPA Trevor Noah - mój głos
Niewyjaśnione okoliczności Richard Shepherd
Pokonać mur. Wspomnienia Marina Abramović
Rasputin. Wiara, władza i zmierzch dynastii Romanowów Douglas Smith
Wodecki. Tak mi wyszło Wacław Krupiński i Kamil Bałuk

FANTASTYKA

Przyznaję, że oddałam swój głos na Kirke Madeline Miller, mimo że sama nigdy nie nazwałabym tej powieści fantastyką. Wiem, że sporo czytelników zawiodło się na tej lekturze, ale sama jestem jej ogromną wielbicielką (podobała mi się nawet bardziej niż debiut autorki Achilles. W pułapce przeznaczenia).Obawiam się jednak, że po raz kolejny zwycięży powieść Katarzyny Bereniki Miszczuk należącą do serii Kwiat paproci - Przesilenie. Pomijam już fakt, że mam wątpliwości czy rzeczywiście jest to dobry przedstawiciel gatunku, zamknięcie serii było dla mnie po prostu sporym rozczarowaniem. 

Bożogrobie Jay Kristoff
Bramy Światłości: Tom 3 Maja Lidia Kossakowska 
Cień Adam Przechrzta
Cień rycerza Sebastien de Castell
Dawca Przysięgi. Część 2 Brandon Sanderson
Diabelski młyn Aneta Jadowska
Kamienne niebo Nora K. Jemisin
Każde martwe marzenie Robert M. Wegner
Kirke Madeline Miller - mój głos
Magia wskrzesza Ilona Andrews
Ogień i krew. Część 1 George R.R. Martin
Otchłań: Księga I Peter V. Brett
Pierwszy róg Richard Schwartz
Przesilenie Katarzyna Berenika Miszczuk - wygra
Słowo i miecz Amy Harmon
Stróże Jakub Ćwiek
Toń Marta Kisiel
Virion. Obława Andrzej Ziemiański
Wyczarowanie światła Victoria Schwab
Zamęt nocy Patricia Briggs

SCIENCE FICTION

Jeżeli miałabym wskazać jedną kategorię na której znam się w najmniejszym stopniu, byłoby to właśnie science fiction. Nie tylko nie czytałam żadnej z nominowanych pozycji, ale też niewiele z nich tak naprawdę kojarzę. Nie oddałam żadnego głosu (chociaż kibicuję Becky Chambers bo znam jej debiutancką powieść i wywołała na mnie bardzo dobre wrażenie). A jako zwycięzcę typuję Cixina Liu i jego Koniec śmierci tylko i wyłącznie, dlatego że swego czasu sporo słyszałam o trylogii jego autorstwa.

Cyfrak Krzysztof Haladyn
Europa jesienią Dave Hutchinson
Głębia. Bezkres Marcin Podlewski
Koniec śmierci Cixin Liu - wygra
Łańcuch dowodzenia Marko Kloos
Matka Edenu Chris Beckett
Nowe otwarcie Evan Currie
Początek podróży Dariusz Domagalski
Poklatkowa rewolucja Peter Watts
Proxima Stephen Baxter
Przebudzeni bogowie Sylvain Neuvel
Przygotowania Orson Scott Carr
Pustka: Ewolucja Peter F. Hamilton
Sente Michał Cholewa
Spektrum Martyna Raduchowska
Star Wars. Ahsoka E.K. Johnston
Wojna Kalibana James S.A. Corey
Wspólna orbita zamknięta Becky Chambers
Zrodzony Jeff VanderMeer 
Zwycięstwo albo śmierć Robert J. Szmidt

HORROR

Oddałam swój głos na powieść wydaną przez wydawnictwo Albatros - mianowicie na Głód, ale jestem niemal pewna, że zwycięstwo powędruje do innego tytułu (chociaż wydawnictwo się zgadza). Tak jak w przypadku kryminałów, sensacji i thrillerów niezmiennym faworytem pozostaje Remigiusz Mróz, tak w odniesieniu do horroru jest nim nie kto inny tylko Stephen King. Zwycięży zatem Uniesienie, a w ścisłej czołówce będzie mu towarzyszyć syn z Dziwną pogodą i powieść, którą sama skategoryzowałabym raczej jako thriller czyli Ocalałe.

Czerwony śnieg Ian R. MacLeod
Dziwna pogoda Joe Hill
Głód Alma Katsu - mój głos
Jego krwawe zamiary Graeme Macrae Burnet
Krwawy księżyc K. C. Hiddenstorm
Może pora z tym skończyć Iain Reid 
Nowy dom na Wyrębach II Stefan Darda
Ocalałe Riley Sager
Omen David Seltzer
Ostatnie dni Jacka Sparksa Jason Arnopp
Szczelina Jozef Karika
Uniesienie Stephen King - wygra
Wieczna noc Chuck Hogan, Guillermo del Torro
Wirus Graham Masterton
Wi@rus Marek Zychla
Wyklucie Ezekiel Boone
Złamane dusze Simone St. James
Zwyrodniali Scott Cawthon, Kira Breed Wrisley


POWIEŚĆ MŁODZIEŻOWA

Swój głos w kategorii powieści młodzieżowej oddałam na debiut Angie Thomas The Hate U Give. Nienawiść, którą dajesz. Mam dziwne wrażenie, że wydawnictwo Papierowy Księżyc ma tendencje do wydawania bardzo głośnych zagranicznych tytułów, które w Polsce nie doczekują się takiego rozgłosu. Nie wydaje mi się by Angie Thomas zyskała nagrodę. Powędruje ona albo do Małgorzaty Musierowicz i Ciotki Zgryzotki (bo sentyment do Jeżycjady robi swoje), albo, co bardziej prawdopodobne, do młodzieżowej powieści Colleen Hoover Without Merit

Begin Again Mona Kasten
Chłopak, który bał się być sam Marieke Nijkamp 
Chłopak, który wiedział o mnie wszystko Kirsty Moseley
Chłopak taki jak ty Ginger Scott
Cinder i Ella Kelly Oram
Ciotka Zgryzotka Małgorzata Musierowicz
Cudowny chłopak i ja. Trzy cudowne historie R. J. Palacio
Dzień ostatnich szans Robyn Schneider
Leah gubi rytm Becky Albertalli 
Love & Gelato Jenna Evans Welch
Miłość i inne zadania na dziś Kasie West
More Happy Than Not. Raczej szczęśliwy niż nie Adam Silvera
Naznaczeni. Więzy krwi Jennifer Lynn Barnes
Nieodgadniony Maureen Johnson 
Prawie ostateczna lista najgorszych koszmarów Krystal Sutherland
Silence Natasha Preston
The Foxhole Court Nora Sakavic
The Hate U Give. Nienawiść, którą dajesz Angie Thomas - mój głos 
To zdarza się tylko w filmach Holly Bourne
Without Merit Colleen Hoover - wygra

FANTASTYKA MŁODZIEŻOWA

W przypadku tej konkretnej kategorii mam swojego ewidentnego faworyta. Nie mogłam oddać swojego głosu nikomu innemu tylko Laini Taylor, która ewidentnie była moim odkryciem 2018 roku, i jej powieści Marzyciel. Strange the dreamer. Jeżeli mam być realistką, nie wydaje mi się jednak by autorka wygrała plebiscyt bo stanęła w konkurencji z bardzo głośnymi nazwiskami literatury młodzieżowej. Konkurować o wygraną będą między sobą Rick Riordan z Labiryntem ognia i Sarah J. Maas z Wieżą świtu, ale to kolejna część serii Szklany tron ostatecznie zwycięży.

Duchy rebelii Alwyn Hamilton
Gdzie niebo mieni się czerwienią Lisa Lueddecke
Gemina. Illuminae Folder_02 Jay Kristoff, Amie Kaufman 
Kosodom Neal Shusterman
Księżniczka Popiołu Laura Sebastian
Labirynt Ognia Rick Riordan
Marzyciel. Strange the Dreamer Laini Taylor - mój głos
Milion światów z tobą Claudia Gray
Niedźwiedź i słowik Katherine Arden
Okrutna pieśń Victoria Schwab
Okrutny książę Holly Black
Ostatni Namsara Kristen Ciccarelli
Przeklęci święci Maggie Stiefvater
Rozdarta Teri Terry
Spętani przeznaczeniem Veronica Roth
Tryjon Melissa Darwood
Trzynasty księżyc Paulina Hendel
Wieża świtu Sarah J. Maas - wygra
Wojenna burza Victoria Aveyard
Zwiadowcy. Klan Czerwonego Lisa John Flanagan

LITERATURA DZIECIĘCA

To kolejna kategoria, w której prawdę powiedziawszy nie czuję się najlepiej. Czytałam jedynie jedną pozycję z listy Dziewczynkę, która wypiła księżyc Kelly Barnhill i to na nią oddałam swój głos. Przyznaję natomiast, że sporo pozycji z listy mnie intryguje (zwłaszcza powieść Jessiki Townsend, która szturmem zdobywa zagraniczny rynek czy inspirowana indyjską mitologią historia o Aru Shah). Mam jednak kilka typów, które mogą zgarnąć nagrodę: gdyby kierować się topką Empika, nagroda trafiłaby do Neli na wyspie rajskich ptaków; wydaje mi się że sporo czytelników może jednak oddawać swoje głosy kierując się znajomością innych powieści autorów - stąd spore szanse ma Modlitwa do morza Khaleda Hosseiniego czy Małe Licho i tajemnica Niebożątka Marty Kisiel. Stawiam jednak, że nazwisko Chris Colfera - aktora znanego z serialu Glee - może przynieść zwycięstwo Krainie Opowieści: Zaklęcie życzeń.

Ada, to wypada! Zofia Karaszewska i Sylwia Stano 
Aru Shah i koniec czasu Roshani Chokshi
Babcocha Daniel de Latour i Justyna Bednarek
Czas robotów Andrzej Maleszka 
Dziennik cwaniaczka. Jak po lodzie Jeff Kinney
Dziewczynka, która wypiła księżyc Kelly Barnhill - mój głos 
Intymne życie zwierząt Anke Kuhl, Katherina von der Gathen
Kraina Opowieści: Zaklęcie życzeń Chris Colfer - wygra
Lalkarz z Krakowa R.M. Romero
Małe Licho i tajemnica Niebożątka Marta Kisiel
Miasteczko Perfect Helena Duggan i Karl Mountford
Mirabelka Cezary Harasimowicz
Mitologia. Przygody słowiańskich bogów Melania Kapelusz
Modlitwa do morza Khaled Hosseini
Mroczny talent Brandon Sanderson
Nela na wyspie rajskich ptaków Nela
Nevermoor. Przypadki Morrigan Crow Jessica Townsend
Odkrywca Katherine Rundell
O tym można rozmawiać tylko z królikami Anna Höglund
Wojownicy. Nowa przepowiednia #2: Wschód księżyca Erin Hunter

Jestem ciekawa czy sami jesteście zainteresowani plebiscytem Lubimyczytac.pl i czy macie jakieś przypuszczenia odnośnie tego kto otrzyma nagrodę.

0 comments

Każdy Wasz komentarz witam z uśmiechem na ustach. Wszystkie niezmiennie stanowią dla mnie zresztą niewyczerpane źródło motywacji. Będę więc wdzięczna za każdy, nawet najmniejszy pozostawiony przez Was ślad i, w miarę możliwości, postaram się na niego odpowiedzieć.
Kala