Czas zamknięty - Hanna Cygler

TYTUŁ: Czas zamknięty 
AUTOR: Hanna Cygler
WYDAWNICTWO:  Felberg



Książkami, których akcja toczy się na tle II wojny światowej zainteresowałam się już jakiś czas temu. Z tego co pamiętam moja fascynacja zaczęła się tuż po tym jak w moje ręce trafiła książka pani Pauliny Simons "Jeździec miedziany" , choć prawdę mówiąc gdyby ktoś mnie spytał dlaczego tak bardzo mnie poruszyła, nie potrafiłabym odpowiedzieć. Skłamałabym mówiąc, że interesuję się historią. Mam trudności z zapamiętywaniem podstawowych dat, nie mówiąc już o nazwiskach i miejscowościach. Nieszczególnie przepadam również za krwawymi opisami bitew tudzież wędrówek żołnierzy w trudnych, spartańskich warunkach.  Co dziwniejsze, praktycznie wszystkie książki "wojenne" są bogate w tego typu opisy.


W każdym bądź razie, "Czas zamknięty" nie był moim pierwszym zetknięciem się z literaturą tego rodzaju a poprzeczka, którą mu ustawiłam była naprawdę wysoka. Z przykrością muszę powiedzieć , że odrobinę się zawiodłam.


Akcja powieści skupia się głównie wokół głównego bohatera  niejakiego Włodka Hallmanna - syna cenionego lekarza oraz zamordowanej przed laty aktorki kabaretowej. Władi to szesnastoletni chłopiec, który właśnie przeżywa swoją pierwszą miłość,  równocześnie borykając się z utratą ojca i zagrożeniem wybuchem wojny. W skutek niefortunnego wypadku, Włodek nie udaje się wraz z macochą i przyrodnią siostrą do Ameryki, na dodatek musi ociekać  do Wilna by schronić się tam przed, szukającymi go za dokonaną zbrodnię, Niemcami.


To właśnie Wilno wydaje się być punktem zwrotnym w życiu bohatera. Ukryty pod nazwiskiem syna miejscowego lekarza przeżywa kolejną wielką miłość i znajduje przyjaciół. To właśnie w Wilnie doświadcza po raz pierwszy skutków jakie przynosi wojna.


Można powiedzieć, że Władi rodzi się na nowo. Po to by po raz kolejny uciec, zakochać się i doświadczyć zdrady przyjaciela. Po to by popaść w alkoholizm i wstąpić do partyzantów. A w końcu po to by po raz kolejny przeżyć niezobowiązującą przygodę miłosną.


Oczywiście akcja nie opiera się jedynie na wątku Włodka. Hanna Cygler przedstawia nam także historię Feliksa - przyjaciela Władka, Lili - jego wielkiej miłości, a także ukrywającej się w ziemiance rodziny żydowskiej.


Liczne miłostki głównego bohatera są męczące. Na dodatek każda kobieta w jego życiu wydaje mu się być tą jedyną. I jeżeli na początku lektury mogło się to nawet wydać interesujące, o tyle pod koniec pojawienie się kolejnego damskiego imienia sprawiało, że na chwilę odkładałam książkę na bok.


Trudno mi jednoznacznie stwierdzić czy "Czas zamknięty" jest książką wartą polecenia. Niewątpliwie ma ona potencjał, który został nieco zniszczony przez wyżej wspomniane perypetie miłosne Włodka. Myślę jednak, że wielbicielom tego gatunku może ona przypaść do gustu. Autorce udało się bowiem oddać prawdziwe oblicze wojny.


6/10

0 comments

Każdy Wasz komentarz witam z uśmiechem na ustach. Wszystkie niezmiennie stanowią dla mnie zresztą niewyczerpane źródło motywacji. Będę więc wdzięczna za każdy, nawet najmniejszy pozostawiony przez Was ślad i, w miarę możliwości, postaram się na niego odpowiedzieć.
Kala