100 książek, które chciałabym przeczytać


Można powiedzieć, że jedną nogą znajduje się już na wakacjach. Bo wyjątkowo ciężkiej sesji (wkuwanie na pamięć kilku ustaw na raz zdecydowanie nie jest moją supermocą) czeka mnie jeszcze tylko jeden egzamin a właściwie prezentacja z języka angielskiego  w celu uzyskania certyfikatu z lektoratu. Niby nic takiego, zwłaszcza w porównaniu z innymi egzaminami, a jednak człowiek czuje się sparaliżowany ze strachu. Wiecie, wystąpienia publiczne nigdy nie były moją mocną stroną by nie wspominać o tych w języku obcym. Trzymajcie kciuki żeby w piątek poszło jak najlepiej i żebym spokojnie mogła się skupić na blogowaniu i poszukiwaniu pracy/praktyk.

By nieco urozmaicić ostatnio publikowane posty wśród, których królowały zdecydowanie recenzje postanowiłam przedstawić Wam moją własną listę 100 książek, które chciałabym przeczytać. Pierwszy zarys tego posta powstał ponad rok temu, ale dopiero teraz zebrałam się w sobie by wreszcie go zaprezentować. Oczywiście, musiałam zacząć niemal wszystko od zera bo albo a) przeczytałam już dany tytuł, albo b) najzwyczajniej w świecie straciłam nim zainteresowanie. Ale nie przedłużając, zapraszam Was do oglądania.

Inne zasady lata, Benjamin Alire Saenz // Simon oraz inni homo sapiens, Becky Albertalli // Ponad wszystko, Nicola Yoon // Earl i ja, i umierająca dziewczyna, Jesse Andrews // Odkąd Cię nie ma, Morgan Matson // Moje życie obok, Huntley Fitzpatrick // Coś do stracenia, Cora Carmack // Powietrze, którym oddycha, Brittainy C. Cherry // Kiedy pada deszcz, Lisa De Jong // Na krawędzi zawsze, J. A Redmerski

Zaczynamy od pozycji Young Adult. W wyborze tytułów tego konkretnego gatunku kierowałam się głownie poleceniami zagranicznych booktuberów dlatego prawdopodobnie większość z nich brzmi dla Was mniej lub bardziej znajomo. Trzy z nich posiadam na własnej półce, więc pewnie szybciej doczekają się swojej kolejki, ale to też nie jest pewne - kto wie kiedy przyjdzie mi ochota na zakupy i na co się wowczas zdecyduje. Potem płynnie przechodzimy do New Adult wsród których królują pozycje wydawnictwa Filia, ale nic na to nie poradzę, że wydawane przez nich tytuły wydają się idealnie wpasowywać w mój gust. Jeżeli chodzi o całą pierwszą dziesiątkę znaczną większość stanowią nowi dla mnie autorzy, ale to dobrze - lubię nieustannie smakować czegoś nowego.

Art&Soul, Brittainy C. Cherry // Gus, Kim Holden // Bez słów, Mia Sheridan // To skomplikowane. Julie, Jessica Park  // Przekroczyć granice, Katie McGarry // Mimo moich win, Tarryn Fisher // Oddychając z trudem, Rebecca Donovan // Błąd, Elle Kennedy // Never, Never, Collen Hoover i Tarryn Fisher // Przez niego zginę, K. A. Tucker

Jak widzicie kontynuujemy trend New Adult. Sporo z tych tytułów to takie pozycje, które niedawno miały swoją premierę albo dopiero na nią czekają. Posiadam tylko dwa tytuły z tej dziesiątki, ale zdecydowanie szybko ulegnie to zmianie, bo każdy z nich znajduje się na szczycie mojej listy do przeczytania. Tym razem aż sześć pozycji zostało napisanych przez autorów, których twórczość już w jakimś zakresie znam - i niemal bez wyjątku wzbudziła szybsze bicie mojego serducha. A gdybym miała wskazać jeden jedyny tytuł, który wzywa mnie najsilniej zdecydowanie byłaby to pozycja "Przez niego zginę" lub "Gus". Uwielbiam twórczość K. A. Tucker i Kim Holden, choć z rożnych powodów. Ale jeśli znacie mnie chociaż trochę myślę, że nie jest to dla Was zaskoczenie.

Mroczniejszy odcień magii, V. E. Schwab // Szóstka wron, Leigh Bardugo // Osobliwe i cudowne przypadki Avy Lavender, Leslye Walton // Król kruków, Maggie Stiefvater // Cień i kość, Leigh Bardugo // Morderstwo wron, Anne Bishop // Królowa Tearlingu, Erica Johanson // Dwór cierni i róż, Sarah J. Maas // Z mgły zrodzony, Brandon Sanderson // Przez bezmiar nocy, Veronica Rossi

Kolejną dziesiątke reprezentuje fantastyka w większości wypadków ta młodzieżowa. Tylko dwa tytuły czekają na swoją premierę, ale obserwatorzy z Facebooka wiedzą pewnie, że znamy już konkretne daty i że wyczekuje ich z niecierpliwoscią. Zdradzę Wam też, że posiadam aż połowę z powyższych tytułów. Ostatnio miałam sporą przerwę od fantastyki, z drobnym wyjątkiem dla dystopii, ale chciałabym to szybko zmienić, zwłaszcza że o niemal każdej z tych tytułów słyszałam mnóstwo miłych słów. Zastanawiałam się czy ni wcisnąć też drugiej powieści Sarah J. Maas - "Korony w mroku" - ale prawdę mówiąc jakoś absolutnie nie mam na nią ochoty. Może kiedyś się to zmieni.

Red rising. Złota krew, Pierce Brown // Obsydian, Jennifer L. Armentourt // Ukryta łowczyni, Danielle L. Jensen // Nocny film, Marisha Pessl // Pandora, M. R. Carey // Nieznajomy, Harlan Coben // Sprostowanie, Renee Knight // Pielgrzym, Terry Hayes // Ene, due, śmierć, M. J. Arlidge // Kaznodzieja, Camilla Lackberg

Jeszcza chwilka dla fantastyki czy też młodzieżowego sci-fi i przechodzimy do thrillerów/kryminałów. Ta konkretna dziesiątka jest sporym wyzwaniem dla mojego portfela bo posiadam tylko jeden z wymienionych tytułów mianowicie "Kaznodzieje" (który haniebnie zapomniałam podlinkować). Ostatnio jestem w nastroju na naprawdę dobry thriller a te które wymieniłam zebrały sporo pochwał czy to od zagranicznych booktuberów czy naszej polskiej blogosfery. Mam nadzieje, że umieszczenie twórczości Harlana Cobena na liście popchnie mnie do odnowienia naszej znajomości. 

Obce dziecko, Rachel Abbott // Grzeczna dziewczynka, Mary Kubica // Dziewczyny, które zabił Chloe, Alex Marwood // Zaginięcie, Remigiusz Mróz //  Przewieszenie, Remigiusz Mróz // W cieniu prawa, Remigiusz Mróz // Więcej czerwieni, Katarzyna Puzyńska // Uwikłanie, Zygmunt Miłoszewski // Okularnik, Katarzyna Bonda // Sprawa Niny Frank, Katarzyna Bonda

Myślę, że kolejna dziesiątka uzmysłowiła wam w jakim byłam nastroju tworząc ów listę. Wymieniłam kilka tytułów, które wypatrzyłam na Waszych blogach a następnie skupiłam się na polskich autorach. (Króluje zwłaszcza Mróz, który zresztą - spoiler! - pojawi się jeszcze raz). Nasi rodzimi pisarze tworzą cudowne powieści z dreszczykiem. Na półce posiadam trzy i pół z nich (bo "Sprawa Niny Frank" krąży gdzieś już z pół roku bo znajomych) a za jedną zabieram się dosłownie na dniach. Swoją drogą musiałam naprawdę dokonać sporej selekcji wybierając te tytuły bo całą setkę mogłabym ułożyć na podstawie tego jednego gatunku. 

Zbrodnia w szkarłacie, Katarzyna Kwiatkowska // Diabli nadali,  Olga Rudnicka // Parabellum. Prędkość ucieczki, Remigiusz Mróz // Esesman i Żydówka, Justyna Wydra // Cześć, co słychać?, Magdalena Witkiewicz // Alibi na szczęście, Anna Ficner Ogonowska // Szczęśliwy dom, Krystyna Mirek // Pierwszych piętnaście żywotów Harry'ego Augusta, Claire North // Skazana, Hannah Kent // Amerykaana, Chimamanda Ngozi Adichie 

Kontynuujemy twórczość polskich autorów. Jest tu jeden tytuł, który przeleżał na mojej półce nieczytany już przeszło dwa lata i jestem ciekawa czy wreszcie zmobilizuje się do lektury. Widocznie zasugerowałam się też zawartością mojej biblioteczki bo posiadam aż 6 pozycji z tej dziesiątki. Tworząc ów kolaż nie mogłam też wyjsć ze zdziwienia że wciąż nie zabrałam się za "Amerykaanę" po zachwycie "Fioletowym hibiskusem". Zwłaszcza, że to ten tytuł Chimamandy Ngozi Adichie wzbudził pierwotnie moje zainteresowanie. Jak widać moje zachowanie często pozbawione jest jakiejkolwiek logiki. 

Wersje nas samych, Laura Barnett // Stinger. Żądło namiętności, Mia Sheridan // Droga do domu, Yaa Gyasi // Genialna przyjaciółka, Elena Ferrante // Księga Diny, Herbjorg Wassmo// Historia pszczół, Maja Lunde // Małe życie, Hanya Yanagihara // Ósme życie, Nino Haratischwili // Dom nad jeziorem, Kate Morton // I góry odpowiedziały echem, Khaled Hosseini

Tym razem w dużej mierze skupiłam się na literaturze pięknej oraz zawartości mojej biblioteczki (posiadam pięć z tych tytułów). Żeby nie powtórzyć sytuacji z "Chłopcem z latawcem", postanowiłam uwzględnić na liście ostatnią nieprzeczytaną przeze mnie powieść Khaleda Hosseiniego. Koniecznie muszę też szybko siegnąć po "Dom nad jeziorem" bo twórczość Kate Morton należy do wąskiego grona pozycji, z którymi znajduje się "na bieżąco" i cierpię czekając na kolejne premiery (taki mój własny czytelniczy masochizm). (I ta, nie zapoznałam się nadal z "Genialną przyjaciółką", mimo że znajdowała się w moim TBR-ze na ten miesiąc. Jakoś nie było nam po drodze.)

Wegetarianka, Han Kang // Nasze szczęśliwe czasy, Gong Ji-Young // Dallas'63, Stephen King // Myszy i ludzie, John Steinbeck // Charlie, Stephen Chbosky // Christine, Stephen King // Skazani na śmierć, Stephen King // Buszujący w zbożu, J. D. Salinger // Franny i Zooey, J. D. Salinger // Wielki Gatsby, F. Scott Fitzgerald

Poerwsze dwa tytuły zwróciły moją uwagę jakoś krótko po Warszawskich Targach Książki. I nie doszukujcie się w tym sensu bo podejrzewam, że go nie znajdziecie. Pozostałe tytuły uwzględniłam zainspirowawszy się wyzwaniem Rory Gilmore, o którym wspominałam Wam przy okazji Majowych linków miesiąca. (Wyjątkiem jest "Dallas'63", który po prostu przyszedł mi wowczas do głowy). Nie mam zamiaru poznać wszystkie pozycje z owej listy, ale kilka z nich natychmiast zwróciło moją uwagę. Czytałam już raz "Buszującego w zbożu", ale po prostu za mało z niego pamiętam.

Małe kobietki, Louisa May Alcott // Sekretne życie pszczół, Sue Monk Kidd // Dziennik, Anne Frank // Przeminęło z wiatrem, Margaret Mitchell // Portret Doriana Grey'a, Oscar Wilde // Rebeka, Daphne du Maurier// Nowy wspaniały świat, Aldous Haxley // Rok 1984, George Orwell // Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, Swietłana Aleksijewicz // Przeżyć. Droga kobiety z Korei Północnej do wolności, Yeonomi Park

Kolejne pozycje, które wzbudziły moje zainteresowanie na liście wyzwania  + kilka tytułów non-fiction. Nie jestem fanką tego gatunku, ale bardzo chciałabym się do niego przekonać. Pozycje Yeonomi Park nabyłam na TK a na "Wojna nie ma w sobie nic z kobiety" czaję się już od momentu ogłoszenia laureata literackiej nagrody Nobla.

Dziewczyny z Syberii, Anna Herbich // Slow life. Zwolnij i zacznij żyć, Joanna Glogaza // November 9, Colleen Hoover //  Heartless, Marissa Meyer // Cinder, Marrisa Meyer// Caraval, Stephanie Garber // Truthwitch, Susan Dennard // This Shatterd world, Amie Kaufman i Meagan Spooner // Illuminae, Amie Kaufman i Jay Kristoff // The Winner's kiss, Marie Rutkoski

Ostanie dwie pozycje non-fiction oraz pozycje anglojęzyczne. Wybrałam tylko takie tytuły, gdzie a) potwierdzono informacje o zakupie praw autorskich i znamy już mglistą datę premiery, b) plotkuje się o wydaniu u nas tych tytułów ("Heartless" i "Cinder") albo c) nie przyjmuje do wiadomości, że nie doczekam polskiego tłumaczenia ("The Winner's kiss"). 

Koniecznie dajcie mi znać jeśli znacie któryś z tych tytułów i uważacie że powinnam sięgnąć po niego wcześniej.

0 comments

Każdy Wasz komentarz witam z uśmiechem na ustach. Wszystkie niezmiennie stanowią dla mnie zresztą niewyczerpane źródło motywacji. Będę więc wdzięczna za każdy, nawet najmniejszy pozostawiony przez Was ślad i, w miarę możliwości, postaram się na niego odpowiedzieć.
Kala